Gospelprojektkören gav mersmak

En verksamhet som skänkt mycket glädje under det senaste kalenderåret är Gospelprojektkören. Den första projektkören bildades inför påsk i fjol och medverkade då i påskdagens festmässa samt i församlingens vårkonsert. Projektet gav mersmak och körens ledare kantorerna Camilla Wikstén Rönnbacka och Lauri Palin beslöt om en fortsättning med en ny projektkör inför första advent.

Maj-Len Asikainen har njutit av att sjunga med i Gospelprojektkören.

Under det traditionella körkavalkaden på trettondagen avslutades det projektet. Än en gång var det en glad skara sångare som fick ge järnet i en välfylld Sibbo kyrka.

Maj-Len Asikainen är en av de glada sångarna. Efter fullgjort värv fick hon reflektera en stund kring gospelprojektkörens betydelse.

– Den har betytt jättemycket för mig. Jag tycker att det är jätteskojigt att sjunga så att det känns i kroppen. Det är så glatt, man rör på sig och Camilla är ju en underbar körledare, säger Asikainen.

Och gospel, det gillar hon.

– Det är rytmiskt och jätteskönt att sjunga. Det ger mig så mycket! Och det är kul att vi uppträder med den (kören).

Alla korister i projektkören hade inte körerfarenhet från tidigare. Asikainen hör till dem som stått på scen i tidigare körsammanhang.

– Som barn har jag sjungit i församlingens barnkör och i Södra Paipis skola sjöng jag i kör.
Efter skoltidens körupplevelse blev det en lång paus innan hon började sjunga i Sibbo musiklekis vuxenkör och numera i Sibbo instituts kör Choralla, som på sätt och vis är en arvtagare till musiklekiskören.

Under vårterminen blir det en fortsättning på gospelprojektkören i form av fyra övningar inför påskdagens festmässa och förstås jublande gospelsång under själva mässan.

Nytt projekt till påsk
Kantorernas plan var att pausa med gospelprojektkören under vårterminen men eftersom efterfrågan på kören varit så stor belöt man att tänka om.

– Vi börjar i mars och denna gång kör (sic) vi på onsdagar från den 6 mars till den 27, säger Wikstén-Rönnbacka. (mer info på verksamhetssidan)

Repertoaren kommer att vara ungefär den samma som förra påsken men med något nytt tillskott. Hur som helst kommer man att hinna lära sig sångerna under de fyra övningarna. För en stor del av koristerna är sångerna bekanta vilket gör det lätt att som ny korist hoppa in i projektet.

– Det att folk kom och ställde upp och medverkade i trettondagsmusiken visade att man har ett äkta och genuint intresse och tycker att det är roligt.

Det är inte bara körsångarna som njutit av gospelprojektkören ocks Wiksten-Rönnbacka har haft kul.

– Jag tycker att det är jätteroligt! Det är roligt att jobba med de här människorna eftersom de är så positiva och de vill göra det här. Det skapar en speciell glädje och energi och jag upplever att vi trivs tillsamman. Jag trivs med kören och kören trivs med mig och Lauri, säger Wiksten-Rönnbacka.

Hon ser också gospelprojektkören som ett sätt att bredda på församlingens musikverksamhet som numera lockar sångare och musiker till en lång rad av olika grupper.

En regelbundet övande gospelkör?

Gospelprojektkören deltog i Musik på
trettondagen.

Frågar man dem som varit med i kören finns det olika åsikter om grundandet av en gospelkör som skulle öva regelbundet under terminerna.
Eftersom Maj-Len Asikainen sjunger i Choralla tycker hon att en projektkör fungerar bra för henne. En gospelkör som övar regelbundet under vår- och höstterminen skulle kanske bli för mycket, funderar Asikainen.

– Då skulle jag kanske vara tvungen att välja. Det skulle vara synd att välja bort en kör.

– Projektkörer är i tidens anda. Folk som är mitt i livet har ofta mycket annat för sig och då är det lättare att binda upp sig för ett projekt som man vet när det börjar och när det slutar, säger Wiksten-Rönnbacka.

Det negativa med en projektkör är att man tappar kontakten till sångarna mellan projekten.

– I en regelbundet övande kör kan man bygga upp verksamheten litet annorlunda. I projekten är det alltid full gas från början till slut.
Slutsatsen av det hela är därmed att gospelprojektkören trycker plattan i mattan igen den första onsdagen i mars och därefter kör i full fart till och med påskdagen!

Text & foto: Mikael Grönroos

Vad är gospel?

En kyrklig musikgenre, utvecklad i USA i församlingar vars flesta medlemmar var afroamerikaner. Sångerna framförs av körer, ofta vokalt eller med enkelt ackompanjemang.

Genren är nära besläktad med spiritual och blues.

Mycket av dagens pop och rock härstammar från gospel.

Ordet gospel kommer från engelskans ord för evangelium.

Gospelsånger har som regel kristen text och det kristna budskapet är nästintill alltid starkt framträdande.

Källa: Wikipedia